Propellerads

BIADAP : 2 Kedai Serbaneka Jual Alas Kaki Bertulis Ayat Al-Quran, Dihasilkan di Melaka



BIADAP : 2 Kedai Serbaneka Jual Alas Kaki Bertulis Ayat Al-Quran, Dihasilkan di Melaka


Johor Bahru: Perbuatan dua pemilik kedai serbaneka di negeri ini yang bertindak menjual ratusan alas kaki yang mengandungi ayat suci al-Quran menyebabkan pengunjung terutamanya orang Islam terkejut kerana menganggap perkara itu sebagai penghinaan.

Pengerusi Jawatankuasa Agama Negeri Johor, Abd Mutalip Abd Rahim berkata, tindakan telah diiambil oleh agensi-agensi berkaitan terhadap premis tersebut pagi semalam.

Mutalip berkata dia yakin tindakan menjual alas kaki yang mengandungi ayat suci al-Quran itu sebagai satu perbuatan yang bermaksud menghina dan menyentuh sensitiviti umat Islam.

Tambah beliau, pihaknya telah merampas barangan-barangan itu setelah menerima aduan dari pelanggan premis perniagaan di Taman Johor Jaya dan Taman Teratai itu.

“Sebanyak 360 alas kaki yang menggunakan pelapik mengandungi ayat suci al-Quran dirampas dan mengikut maklumat, ia dihasilkan di sebuah kilang di Melaka sebelum dijual di Johor.

“Mungkin ramai peniaga di luar tidak memahami soal sensitiviti umat Islam kerana ia bukan sekadar membabitkan makanan halal, malah perkara yang membabitkan penggunaan ayat suci al-Quran,” katanya sebagaimana lapor Harian Metro.

Presiden Persatuan Pemuda Puteri Malaya Bersatu (PERIMAU), Mohd Ridhwan Othman pula berkata, pihaknya menerima aduan orang ramai mengenai perkara itu.

Tambah beliau setiap peniaga perlu berhati-hati berkaitan produk yang dijual supaya kegiatan tidak mereka tidak menjejaskan sensitiviti orang ramai.

Kata beliau juga, perbuatan pemilik kedai tersebut harus dipandang serius dan dikenakan tindakan sesuai supaya dijadikan pengajaran buat peniaga lain.

“Ia bukan saja menjejaskan sensitiviti umat Islam, sebagai masyarakat majmuk kita perlu menghormati agama masing-masing,” katanya.
Share on Google Plus

About hapdate

Sentiasa komited menghapdate informasi dan berita terkini untuk korang semua.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment